©2019 by De Zinhoeve. Privacy

De ademruimte-oefening

Tijdens deze oefening richt je jouw aandacht bewust op je interne ervaring: wat er in je omgaat, zoals je gevoelens en gedachten.

Zo herschep je jouw brein naar de volgende wetenschappelijk aangetoonde effecten:

je wordt stressbestendiger ​

je wordt creatiever 

je leert beter met de ups en downs van het leven om te gaan ​

je kan meer out-of-the-box oplossingen vinden voor je problemen​

je leert meer in het moment te leven en te genieten

Het is een mindfulness meditatie, die ik de Ademruimte noem, waarin je afstand leert nemen van je gedachten. 

Deze kan je thuis beoefenen, of in de wagen als jij je even parkeert (bv. langs een park) als je van je werk komt. 

Het is een ideale oefening om te ontspannen na een drukke dag, of om je dag met een helder hoofd te starten.

******

Deze basis mindfulness oefening zal je niet altijd meteen kalmeren. het is ook geen ontspanningsoefening. het is wel een oefening die je helpt om je aandacht oordeelvrij te richten op wat er in je omgaat. Zonder meegesleept te worden in een zwaarmoedige stemming, piekergedachten of lichamelijke pijn.

Door je volle aandacht te schenken aan je (soms zware, lastige gedachten, gevoelens of lichaamssensaties),  leer je namelijk voelen dat dit slechts een deel is van jou. Er is ook een ander deel, je toeschouwersrol, die dit op afstand kan bekijken, zonder erin meegesleept te worden. 


Het oefenen met dit deel, de toeschouwersrol, traint je brein naar meer stressbestendigheid, kalmte en optimisme. Je verliest minder energie en levensvreugde aan stressvolle, deprimerende gedachten en gevoelens.

Je vindt hieronder een korte video en een langere mp3 met een oefening voor innerlijke rust. 

De oefening heet "ademruimte", omdat je in drie stappen je aandacht ruimte schenkt om zich in je adem te verankeren. 

1. In de eerste stap ga je met je aandacht van de buitenwereld naar binnen. Je merkt op wat er in je omgaat: wat je denkt, hoe jij je voelt en wat je in je lichaam voelt.

2. In de tweede stap ga je de aandacht richten op een intern lichamelijk focuspunt: de adem (in de buik).


Natuurlijk wordt je afgeleid, bv. door gedachten of geluiden. De uitnodiging is hier om telkens vriendelijk en zonder oordeel terug te keren naar het voelen van je adem. 

3. In de derde stap ga je je aandachtsveld weer uitbreiden tot je je hele ademende lichaam als één geheel voelt.

 

Ademruimte, 5'

basisoefening voor rust en mentale helderheid

Ademruimte werkt goed om uit je hoofd te komen en te landen in het hier & nu, om rustiger te worden en helderder te zien

 

Ademruimte, 20'

langere mp3 die diepgaande rust breng

Deze oefening helpt om je brein te hertrainen naar meer stressbestendigheid, kalmte en optimisme

Tip: doe deze oefening op een vast tijdstip elke dag (bv. 's ochtends of 's avonds) gedurende 2 maanden om je brein te hertrainen

Ademruimte (klik hier om te downloaden)

 
 

Contact

Tamepa Comm.V.


De Zinhoeve

Torhoutsestraat 236

8020 Oostkamp

Belgium

sharon@zinhoeve.be

13442122_490919927764134_228736120245489
 

Loop je vast, zie je niet meer helder, word je overmand door gevoelens, zie je het niet meer zitten of loopt je batterij leeg?

Geef jezelf dan een boost naar meer mentale helderheid en energie!

"Gewoontes verander je in 2 maanden, maar ik merkte met klanten al een verschil in 2 weken tijd!"

-> Beoefen daarvoor gedurende 2 weken dagelijks onderstaande oefeningen.

-> Noteer elke dag op een schaal van 1 tot 10 hoe helder je bent in je hoofd, en hoeveel energie je ervaart.

-> Stel na de 2 weken vast hoezeer je gegroeid bent. Zit je in een enorme dip? Neem langer je tijd en herevalueer na 1 of 2 maanden.

-> Als je je brein letterlijk wil doen groeien naar meer veerkracht, optimisme en geluk, dan kan je kiezen voor mijn 10-weken programma (zie hieronder).Dit programma werd ontwikkeld op basis van de wetenschappelijke studies die neurologisch meetbare wijzigingen in je brein tonen. Zo groeit er letterlijk hersenmassa in bepaalde gebieden die je helpen gelukkig voelen en minder snel meegesleept te worden in negatieve emoties, en verandert je stressreceptor in je brein, zodat je veerkrachtiger wordt. 

Body-mind oefeningen en tips voor mentale helderheid & rust

Tips & oefeningen voor mentale helderheid (klik hier)

Tips bij werkstress (klik hier)

Ochtendserie 10' voor helderheid en soepelheid (klik hier)

Ochtendserie 16' voor een ontspannen lichaam en geest (klik hier)

Ochtend/avondserie 35' voor geluk en energie (klik hier)

Avondserie 20' voor diepe rust (klik hier)

Ontspanningsoefeningen (klik hier)

Gezonde bewegingsoefeningen (klik hier)

Basis oefening voor mentale helderheid & rust als starter:

Met deze 5' meditatieve oefening kan je rust en helderheid vinden tijdens een drukke dag.

Het is een eenvoudige mindfulness meditatie voor rust in je hoofd.

Stel je op het einde van de oefening 2 vragen: 

- Hoe is het nu met mij?

-Wat wens ik mezelf nu het meeste toe?

The challenge: Oefen deze week elke dag (liefst s'ochtends), en kijk naar de impact op hoe je je voelt en gedraagt na die week. Merk je dat je anders aankijkt naar je problemen? Merk je dat je rustiger bent? Wat komt er naar boven drijven, dat je al te lang aan het verdringen bent? Voel je meer energie vrijkomen om te genieten van mooie momenten?