©2019 by De Zinhoeve. Privacy

Onze methodes

Wij werken met de volgende empirisch onderbouwde pijlers in onze leiderschapstraining en -coaching:

Mindset & planning

Wij doorbreken gedachtepatronen die ineffectieve stresscopingsstrategieën in stand houden en begeleiden je om nieuwe, gezonde routines, denkpistes en gedragingen in je dagelijks leven en werk te introduceren.


Hiervoor werken we zowel op motivatie & inspiratie via inzicht en oefening, als op concrete dag- & agendaplanning.

Lees op onze bronpagina referenties over je ultradiaanse biologische ritme, die je aanspoort om regelmatig rustpauzes te nemen om productief te kunnen blijven zonder een stresssyndroom op te bouwen.

Mildheid

Mildheid verwijst naar vriendelijk, waarderend en aanvaardend met jezelf  en anderen omgaan.


Mild persoonlijk leiderschap vergt voldoende tijd in je zorgsysteem, waar je voldoening en ontspanning voelt. Daarentegen verkeren de meeste leiders te vaak en te lang aaneen in hun doel- en prestatiegerichte, stressvolle jaagsysteem.


Lees op onze bronpagina meer over de impact van mildheid op leiderschap en breinwijzigingen naar empathie, geluk en stressbestendigheid.

Masculien-Feminien leiderschap

Een leider in onze Belgische masculiene cultuur dient feminiteit te omarmen om afwisselend hard, taakgericht en zacht, relatiegericht te kunnen zijn, en stress en verandering intern te reguleren i.p.v. af te reageren.

Te lang aanhoudend hard, taakgericht, masculien leiderschap versterkt chronische stress en leidt tot onproductieve resultaten. Lees op onze bronpagina meer over de wetenschap hierachter.

 

Ademhaling & beweging

De snelste manier om je autonome zenuwstelsel te ontspannen als het onder stress staat, in via ademhaling en beweging.

Herstellende ('restorative') yoga is een diepgaande techniek voor directe ontspanning in je zenuwstelsel en kalmte in je  geest. Lees hier meer over restorative yoga en proef van een oefening

In onderstaande video kan je proeven van een 5' ontspannende ademhalingsoefening.


Lees meer over de wetenschappelijke studies die de impact hiervan bevestigen op productiviteit, veerkracht, welzijn en emotioneel-fysiek-mentale gezondheid op onze bronpagina​.

Introspectie

Introspectie staat voor: je eigen emmer regelmatig bekijken en leeg maken vooraleer hij overloopt. Op die manier bouw je geen chronische spanning op en staat burn-out of langdurige afwezigheid niet plots voor de deur.

Mindfulness techieken zijn introspectieve oefeningen waarbij je zelfinzicht, lichaamsbewustzijn en helderheid verwerft. Het zijn meditatieve oefeningen die je concentratievermogen en mentale frisheid versterken, en rust bieden tijdens verstoring en chaos. In onderstaande video vind je een korte oefening. 


Lees meer over de wetenschappelijke studies die de impact van mindfulness op geluk, veerkracht en helderheid bevestigen op onze bronpagina.

 

Voorbeeldoefeningen:

1. Mindfulness

 

Neem tijdens deze 5' mindfulness oefening de ruimte om op te merken hoe het met je gaat.

Waaraan denk je, hoe voel je je en hoe gaat het met je lichaam? 

Zorg dat je niet overweldigd wordt, en focus je daarna op je ademhaling in je buik en je lichaam. 


Deze korte oefening biedt zelfinzicht, mentale frisheid en centrering.


Dagelijkse beoefening traint je aandachtsspieren in je brein die je helpen om gelukkiger en stressbestendiger te zijn.

 

2. Ademhalingsoefening
- ontspanning

Blaas tijdens deze 5' ademhalingsoefening je buik zachtjes op als een 'ballon'.
Blijf dicht bij je natuurlijke ademhaling. Forceer niets.
Remember: the goal is to relax!