©2019 by De Zinhoeve. Privacy

  • Sharon Vandousselaere

Duurzaam ondernemen & wellbeing in KMO's

Bijgewerkt: mrt 12

Interview met Carl De Clercq over "Duurzaam ondernemen & wellbeing in KMO's" - Carl is keynote speaker op dinsdag 29 oktober 2019, 18-20u @ De Zinhoeve


"Alhoewel duurzaamheid een 21e-eeuws thema is, denken KMO' s vaak dat dit thema enkel voor de grotere bedrijven is, dat het alleen maar geld kost en niets opbrengt. Dat is niet zo.




In het begin ging duurzaamheid over de grote thema's, zoals energie en water, maar ondertussen zijn er een aantal andere bijgekomen, zoals mobiliteit en klimaat. Ik denk echter dat we ook moeten praten over:


"Gaan we duurzaam om met ons menselijk kapitaal of blijven we roofbouw plegen op onze mensen?"


Onze carrières zijn te kort en te intens. In de Scandinavische landen werken ze gewoon minder hard maar wel veel langer, daar is de tewerkstellingsgraad van de ouderen veel hoger.


Het thema duurzaamheid vanuit een "wellbeing" insteek is dus wel belangrijk. 


Er zijn verschillende criteria waarop we het in België niet goed doen. Zo zijn we wereldwijd één van de grootste consumenten van antidepressiva en slaapmiddelen en hebben we één van de hoogste zelfmoordcijfers in de wereld. Dit ondanks het feit dat we een welvarend land zijn, dus dan zit er in het systeem toch iets mis. 


Mensen denken soms: "Ik kan daar niets aan doen". Volgens mij kunnen we daar wel veel aan doen. Daarvoor moeten we echter wel een aantal taboes afbreken. Dan komen we inderdaad terug op thema's als wat we in een bedrijf kunnen doen rond:


-mentale hygiëne,

-stresstechnieken,

-voeding,

-beweging


Wat doen we met het evenwicht tussen het bedrijfseconomische en het menselijke? 


Dit is de insteek van waaruit ik zal praten over duurzaamheid: kijken wat we aan duurzaamheid -thema's kunnen doen in ons dagelijks leven.


We zijn verantwoordelijk voor onze eigen balans. 

Het bedrijf creëert natuurlijk wel de voorwaarden of de context hiervoor.

  

We moeten meer de link maken naar individueel gedrag. Mensen vinden het gewoonlijk ook wel leuk om te werken voor een bedrijf dat een sociale verantwoordelijkheid opneemt, bv. je bedrijf sponsort "Kom op tegen kanker". Ik vind dit echter niet voldoende. Er moet ook een vraag gesteld worden naar wat je persoonlijk gaat doen, als bedrijfsleider, leidinggevende of medewerker."